Rezultate sondaj FNTM: Spiritul antreprenorial e principala motivatie a romanilor din Diaspora care vor sa se intoarca acasa

FNTM a efectuat in perioada 19 octombrie – 16 noiembrie 2016 „Sondajul pentru romanii din Dispora: Fii antreprenor in Romania!”, pentru a analiza intentia romanilor din strainatate de a reveni in tara pentru a-si deschide o afacere.

„Fii antreprenor in Romania!” este o cercetare cantitativa realizata printr-un chestionar online cu 29 intrebari, transpus in Google Form.

Chestionarul a fost promovat prin website-ul fntm.ro, newslettere, retele sociale FNTM, Repatriot, dar in special prin promovare intensa pe Google AdWords, pe cautari relevante.

Raportul cercetarii a fost elaborat de Bruno Stefan, sociolog si presedinte al Biroului de Cercetari Sociale – BCS.

PROFILUL RESPONDENTILOR

La Sondaj au raspuns 479 romani din strainatate, rezidenti/domiciliati in 37 tari, sau care s-au intors recent in tara.

65.8% dintre respondenti sunt barbati si 34.2% femei, majoritatea cu varste de 25-40 ani (56.8%), 41 – 55 ani (28.8%), 16-24 ani (11.7%), peste 55 ani (2.7%).

Dintre participanti 55.1% sunt angajati, 25.9% antreprenori si manageri, 5.4% someri.

Domeniile preponderente de activitate ale respondentilor, din prezent, sunt: Constructii – 12.7%, Prestari servicii – 11.7%, Industrie – 10.9%, Comert – 9.7%.

Nivelul de educatie al respondentilor: 42.2% au studii liceale, peste 48% au studii superioare (41.3% studii universitare si postuniversitare si 7.1% studii postliceale), iar 7.5% au absolvit 10 clase si 2.5% scoala primara-gimnaziala.

Cei 479 respondenti locuiesc sau au locuit recent in 37 de tari, graficul oglindind situatia actuala a migratiei romanilor.

63,7% dintre respondenti locuiesc sau au locuit in ultima perioada in cele 4 tari cu cei mai multi emigranti romani: 21.7% in Italia, 20.5% in Marea Britanie, 11.5% in Germania si 9.8% in Spania. Aceste tari sunt urmate de respondenti rezidenti sau domiciliati in Belgia, Irlanda, Franta, SUA, Grecia, Austria, Canada, Republica Moldova, Norvegia, Olanda, Cehia si Danemarca.

Per total, 86% sunt respondenti din Europa Centrala, de Vest si Tarile Nordice, iar 5,2% din respondenti din America de Nord (SUA si Canada), restul fiind romani din Balcani, Republica Moldova, tari din Asia sau America de Sud.

Peste 40% dintre respondenti locuiesc sau au locuit in afara tarii de peste 10-20 de ani, astfel: 35.9% de peste 10 ani, 8.6% de peste 20 de ani,  22.1% de peste 5 ani, 16.1% de 1-3 ani, iar 6.3 maxim 1 an.

INTENTIA DE A REVENI IN TARA SI DE A DEMARA O AFACERE

Cca. 79% dintre respondenti s-au gandit, si-au planificat sa se intoarca in tara, dintre care 55.5% au declarat ca intentioneaza sa se intoarca in tara in aproximativ 1 an, iar 23.2% peste minim 2-3 ani. Dintre respondenti 16.3% s-au intors deja in tara, iar 5% nu intentioneaza sa se intoarca in viitorul apropiat.

Daca ne referim  la dorinta de a se intoarce in tara pentru a deschide o afacere, 94% dintre respondenti s-ar intoarce in Romania pentru a demara o afacere in urmatorii 1-2 ani.

Diaspora romana ar dori sa infiinteze o afacere in domenii precum: Agricultura-zootehnie 14.4%, Turism: 13.6%, Prestari servicii: 13.3%, Comert: 12.1%. Acest fapt reconfirma rezultatele studiilor anterioare.

Aceste domenii sunt urmate de Constructii, Depozitare/transport/logistica, Industrie, TIC, Eficienta energetica, Mestesuguri, Educatie, Social, Arta si cultura, Sanatate, Consultanta/Financiar si altele.

58% si-ar dori sa infiinteze o afacere in mediul urban, iar 42% in mediul rural.

Cu privire la domenii inovative, de referinta pentru UE, 31.9% dintre respondenti prefera ca afacerea lor sa ajute la inovarea sociala, 19.4% sa aiba un impact asupra dezvoltarii durabile, mediului, urmate de interesul pentru dezvoltarea TIC-6.3%, promovarea egalitatii de sanse si combaterea discriminarii 5.4%, iar 3.5% sunt interesati de rezultate in domeniul de Cercetare-Dezvoltare-Inovare.

Dintre cei 479 participanti la studiu 76% declara ca au experienta practica, profesionala sau studii in domeniul in care doresc sa-si lanseze o afacere, iar 85% au avut o activitate-initiativa (nu neaparat antreprenoriala) in care au condus oameni.

Cu toate acestea, 82.6% considera utila participarea la un program de formare antreprenoriala in vederea dezvoltarii unei afaceri (48.4% In foarte mare masura, 34.2% In mare masura).

Domeniile in care participantii la studiu ar avea nevoie de instruire in vederea dezvoltarii unei afaceri sunt Elaborare plan de afacere: 53.1%, Accesare finantari nerambursabile: 48.7%, Marketing si promovare: 42.3%, Management financiar 26.2%, Comunicare, tehnici de negociere 23.8%, Management strategic 22.2%, Managementul productiei 15.7%, Management de proiect 14.2%.

Pentru lansarea si dezvoltarea unei afaceri, respondentii considera ca au nevoie si de sprijin prin Consultanta (60.3%), Finantare nerambursabila (56.2%), Schimb de experienta (39.2%), Mentorat (22.8%), Credit (10.2%).

In activitatea de consultanta, respondentii au declarat ca au nevoie de sprijin in Accesarea fondurilor nerambursabile – 76%, Realizarea unui plan de afacere – 50%, Marketing si promovare – 37.4%, Infiintarea afacerii – 27%, Consultanta fiscala 25.7%, Consultanta juridica – 25.5%, urmate de Strategii de vanzari, Tehnologia informatiei si e-commerce, dar si Consultanta in accesarea unui credit.

Principalul impediment din cauza caruia participantii studiului nu au demarat o afacere a fost lipsa capitalului necesar/utilajelor – 70.8%.

Suma medie necesara demararii unei afaceri este de 80.600 euro, iar numarul mediu de persoane angajate este de 5,41.

Primele 2 lucruri in care ar investi respondentii in cazul primirii unei sume nereturnabile de bani sunt o intreprindere pe cont propriu (93.5%) si educatia personala si a familiei (35.5%). Urmatoarele optiuni sunt investitiile in terenuri, case (20.5%) si depozitarea banilor in banca pentru utilizarea ulterioara (18.6%).

In alegerea principalilor 3 factori externi care pot impiedica succesul in afaceri in Romania, 63.1% mentioneaza Birocratia stufoasa si 56.8% Coruptia, ca piedici majore.

Acestea sunt urmate de Lipsa finantarii – 47.3% si Taxele mari – 45.1%, de Instabilitatea legislativa-reglementarile excesive, Calitatea redusa a fortei de munca-absenta specialistilor in domeniu si de Riscul de instabilitate politica sau amenintarea unui razboi.

De asemenea, respondentii nu au o disponibilitate foarte mare pentru problemele legate de birocratie, fiscalitate, contabilitate, supra-reglementare, legislatie, 42% ar aloca numai 1-2 ore/zi, 20% 3-5 ore si doar 15.4% peste 5 ore.

In alegerea celor mai importante 3 calitati, valori sau conditii necesare succesului in afaceri, peste 50% considera Increderea-Optimismul-Credinta cea mai relevanta conditie (Increderea, optimismul, dorinta de succes a obtinut procent de 45% cumulata cu Credinta in Dumnezeu 8.6%).

Aceasta este urmata de Capacitatea de a organiza si a conduce oamenii – 37.5%, Cinstea, onestitatea, morala – 37.2%, de Vointa de a lupta, de asumare a riscurilor – 33.2% si de Imaginatia, viziunea asupra unei afaceri – 30.3%.

Sondajul a fost realizat in contextul oportunitatii Diaspora Start-up, prin care, incepand cu 2017, se ofera romanilor din strainatate finantari de pana in 40.000 de euro pentru lansarea unei afaceri in Romania.

Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri – FNTM a depus un proiect pe apelul Diaspora Start-up, pentru a fi administrator de granturi. In cazul selectiei proiectului propus vom contacta respondentii acestui studiu si alti romani din strainatate interesati de oportunitatile oferite in vederea intoarcerii in tara si demararii unei afaceri in Romania.

Multumim tuturor respondentilor!

Pe site-ul FNTM puteti consulta integral rezultatele sondajului.

Consultantul tau

Selecteaza regiunea de dezvoltare pentru datele de contact ale consultantilor regionali si adresa sediului
  • Abonare newsletter